Ads 468x60px

الجمعة، 3 مايو 2013

حل مشكلة بطء الشحن وتحسين إستهلاك البطارية للجالكسي 3

حل مشكلة بطء الشحن وتحسين إستهلاك البطارية للجالكسي 3 

ملاحظة الطريقة تم تجربتها على الجالكسي اس 3 فقط ولا أتحمل أي مشاكل تنتج
بسبب تجربتك على أجهزة أخرى 


طريقة عمل تصفير ومسح لملفات البطارية المؤقتة 

لحل مشكلة بطء عملية شحن سامسونج جالكسي 3 وتحسين مستوى إستهلاك البطارية 

خصوصاً بعد عملية تحديث النظام ولايمنع عملها بأي وقت .

الأفضل تفريغ البطارية ثم عمل الطريقة الأتية ثم شحن البطارية 100%


الطريقة سهلة للغاية 

إذهب للهاتف وإكتب الكود التالي

من اليسار لليمين نجمة مربع 0228 مربع





ثم إضغط  Quick Start

شاهد الصورة التالية

 

69 comments:

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...

To everyone to solve the problem Charge the battery in the Samsung Galaxy S3 All you need is during connecting the device to charge the battery open tاhe settings and then choose the battery and disclosure Is the situation usb or AC if it was usb must disarm wire battery and mounted several times until becomes AC and will solve the problem, God, please pray for us and GIVE US like us on Facebook

Unknown يقول...

الي الجميع لحل مشكلة أشحن البطارية في سامسونج جلاكسي اس 3 كل ما عليك هو اثناء توصيل الجهاز علي شحن البطارية فتح الاعدادت و من ثم اختيار البطارية و الكشف هل الوضع usb او ac فان كان usb لابد من نزع سلك شحن البطارية و تركيبه عدة مرات حتا يصير ac و سوف تحل المشكلة انشاء الله برجاء الدعاء لنا و عمل ليك لنا علي الفيس بوك wavie911@yahoo.com

غير معرف يقول...

طاب الكفر الخارجى الثانوى الذى يحوى ع ماده مغناطيسية بياخل من الشحن برده

غير معرف يقول...

كفر ايه الا تقصدوه كفر الفون نفسه ولا الكفر الا بنشتروه لحمايه الفون
وبعدين انا عملت الطريقه الا انت قلت عليه بالكود ده والبطاريه قلت مش زادت

غير معرف يقول...

ارجو الرد عليا

غير معرف يقول...

اشفط

غير معرف يقول...

مايصير

غير معرف يقول...

ولك مطي

Unknown يقول...

والله يااخي عندي نفس المشكله بس بجهاز جالاكسي اس 4 يبقى بالشحن ساعات ومو راضي يشحن بس المشكله حدثت فجئه مالها شهر هل االمشكله في اني حملت تطبيق من خارج السوق(قوقل بلاي) افيدونا ماهو الحل

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

وانا عندي مشكلة بشحن الجوال
وهو عالشحن بينقص من شحنو كنت اتصفح عليه وهو بالشحن وما يزيد نسبة الشحن وبالعكس ينقص شوو السبب يا ريت تفيدوني

غير معرف يقول...

اللي عنده مشكله في الشحن - يركز على الواير - يعني ياخذ شاحن بواير اصلي واذا الشاحن يو اس بي ياخذ واير اصلي والنتيجه ممتازه - مجرب ^_^

Unknown يقول...

والله انا عندي جالكسي اس 3 والشحن موتني بجد ممكن تفيدوني لان الشحن زباله

غير معرف يقول...

انا عندي نوت تو وعندي نفس المشكلة بردو

Gaser يقول...

انا فكرت ابيع ال s3 عشان العيب دا
بس واضح ان العيب مش عندي وبس دا في كل الاندرويد

Gaser يقول...

انا فكرت ابيع ال s3 عشان العيب دا
بس واضح ان العيب مش عندي وبس دا في كل الاندرويد

غير معرف يقول...

وانا عندي مشكلة بشحن الجوال
وهو عالشحن بينقص من شحنو كنت اتصفح عليه وهو بالشحن وما يزيد نسبة الشحن وبالعكس ينقص شوو السبب يا ريت تفيدوني

انا عندي نفس المشكله بتاعتك دي !!!

طب ايه الحل يا جدعان حد يقول حاجه مجربها ... كله بيقول كلام وخلاص !!!

غير معرف يقول...

ﺍﻗﻮﻝ ﺍﺻﻪ

Unknown يقول...

الي ينقص الشحن والجهاز في الشاحن وصلت الشحن خربت يعني المكان الي تشحن منه لازم توديه الصيانة يغيروها لك

Unknown يقول...

الي ينقص الشحن والجهاز في الشاحن وصلت الشحن خربت يعني المكان الي تشحن منه لازم توديه الصيانة يغيروها لك

غير معرف يقول...

غير واير الشاحن . وادعيلي

غير معرف يقول...

غير واير الشاحن . وادعيلي

غير معرف يقول...

اكلو زق

غير معرف يقول...

المشكلة هذي من تحديث الاندرويد الى جيلي بين

غير معرف يقول...

عندي نفس المشكله لما اتصفح الشحن مايزيد ينقص ولما اشحن يقعد سااااعااات لما يوصل ميه ميه ، الشاحن سليم لان زوجي جواله جالكسي جراند ويشحن بنفس الشاحن وماشي معاه تمااام ويشحن بسرررعه ..
اللي عنده الحل يفيدنا تكفووووون ..

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

لقد توصلت الي عدة حلول الحل الاول لم اجربه ازالة الالصقة الموجودة في الخلف لانها تحتوى على مادة مغناطيسية تبطئ سرعة الشحن الحل الثاني لقد قمت بتجربة كابل اخر و اتضح ان العيب فى كابل اليو اس بيالحل الثالث لم اقم بتجربتهالاتصال ب *#8220#تكتب من اليمين لليسار و يتم عمل الطريقة و البطارية شبه فارغة يفضل 15 في المائةبعد طلب الرقم اضغط علي quick start ستنخفض البطارية فجأة من 15 الي 2 تقريبا اطفئ الجهاز و قم بشحنه و هو مغلق حتى تكتمل الطريقة الرابعة قم بشحن الاجهاز و هو مغلق فاذا تم شحنه في وقت مناسب فقم بمسح اى تطبيقات حملتها خارج متجر جوجل و اذا لم تفلح اى طريقة جرب شاحن اخر و اذا لم يفلح ايضأ توجه الى اقرب فرع صيانة فأن المشكلة فى مكون من احدى مكونات دائرة شحن الجهاز

Unknown يقول...

جربت كود *#0228# وجاب نتيجة ممتازة

غير معرف يقول...

انا جهازي اس 4 فجاه البطاريه ما تشحن ويبقى عالشاحن يوم كامل وتوصل 5% واحيانا فجأة يطفي الموبايل

غير معرف يقول...

اس4 بينفع اجربها ؟

غير معرف يقول...

السب الرئيسي من الشاحنه وانا جربت اكثر من 10 شواحن وكلها بطيئة ويبقى على الشحن 7ساعات واخر ماعملته جلبت شاحنه اصليه والان يشحن اذا فارغ من الصفر الى 100% ساعتين ونصف

Unknown يقول...

أخوان انا عانيت من مشكلكة الشحن ولفترة 8 اشهر وكان يبقى على الشحن اذا كان فارغ 7 ساعات ويصبح 100 وقمت باسستبدال الكثير من الشواحن العاديه ولم يفيد والان قمت باستبدال القطعه الثانيه للشاحنه usb اي الكيبل وتغير الشحن واصبح سريعا من صفر الى 100%في ساعتين وثلث وجلبت اكثر من اربع شواحن اصليه من اصدقائي تشحن في ساعتين وثلث .الأن لدي شاحنه اصليه اخرى تشحن في ساعتين وثلث

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...

انا عندي نفس هاي المشكلة شو حلها

غير معرف يقول...

انا دخلته الصيانه 3مرات لنفس المشكله وللاسف بترجع تاني....وقامو بتغيير قطعه الشحن وبدون فايده.....ياريت حل ...شاحن الواير ليس غالي ...وحاليا كنت بشحن البطاريه علي شاحن خارجي لكنه غير متوفر.

Unknown يقول...

السلام عليكم

الحل باختصار اخي هو استخدام شاحن البلاك بيري القديم .. صورة للتوضيح

http://im33.gulfup.com/mC8ZQ.jpg

بالنسبة للنوت تستطيع استخدامه في الفتحة جهة اليمين كما هو موضح في الصورة اما الفتحة الأخرى لا داعي لاستخدامها للشحن :)

http://im33.gulfup.com/AMGBF.jpg

لا حاجة لتحميل التطبيقات او عمل روت في الجهاز

تحياتي

غير معرف يقول...

يا اخي جرب شاحن ثاني وتشوف يشحن معاك ميه ميه

Unknown يقول...

انا جربتها والان هو يشحن بسرعة ....... شكر ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا لك اخي شكراا وجزاك الله خيرا .... وشكرااا

Unknown يقول...

شكراااااا بكل لغات العالم وو بكل ما تحمل الكلمة من معني

غير معرف يقول...

انا لاانصح باجهزة الجالكسي مطلقا شحن زباله تطبيقات زباله معالجات زباله متانه صفر..انصح بالابل وبس

غير معرف يقول...

واذا ابغي ألغيها شنو اسوي ؟

غير معرف يقول...

لا حبيبي انت غلطان انا معي اندرويد والشحن زي الفل ما فيه اي مشكلة : /

غير معرف يقول...

انا عندي نفس المشكلة في s3 والشحن بطيء جدا . لكن بعد ان استخدمت شاحن بلاكبيري القديم اصبح الشحن سريع وزي الفل .

Unknown يقول...

انا عندي نفس المشكلة.
الشحن بطيء جدا واستخدمت اي حاجة في التليفون يبداء الشحن في التناقض.
الحل:
لما الشحن بينقص معاناها الشاحن ﻻ يعمل كما يجب
أن جربت زاشتريت شاحن اس 4 وبشحن بيه الاس 3
التليفون بيتشحن في حوالي ساعة و نصف
بس لسه مش عارف اذا كان ح ياثر على التليفون أو البطارية او ﻻ
علشان شاحن اﻻس 4 ... 2 أمبير وليس 1 أمبير

غير معرف يقول...

انا عندى نفس المشكله واحط التليفون ف الشحن يوم كامل وبرضو مش بيشحن انا اتشليت لان التليفون اصلا مش بقالو الا كام شهر بس وغيرت مكان الشحن نفسو ف الصيانه وبرضو نفس المشكله انا زهقتتتتتتت اعمل ايه والشواحن بتبقا تمام وبابا واخواتى بيشحنو من نفس الشاحن وشغال تمام انا تليفونى اس 3

غير معرف يقول...

كلشي عندو هاي المشكلي يبيع جيهازو هاد عطل فني انصح في بيع الجيهاز

THE UNDERTAKER يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...

التليفون مش بيشحن عدل غير لما يكون مقفول ...و لما احطه ف الشاحن و استعمل اي حاجه عليه اﻻقي الشحن بينقص مش بيزيد غيرت البطارية و جبت بطاريه جديده و لسه الوضع زي ماهو

غير معرف يقول...

اللي بيسوي نفس الطريقة الطريقة ناجحة 100%
ولكن بنبه ع انو اذا بتسوي اول خطوة توصل الجوال بالشاحن
ولازم قبل تسوي اي شيءءء يكون الجوال موصل بالشاحن
وانا دايمن اسويها لمن جوالي يوصل 2% واسويها
ويوصل 50 والطريقة ناجحة .. مبرمج قاعدة بيانات .. زياد

غير معرف يقول...

انا عندي نفس المشكله بجد حاجه تعل

غير معرف يقول...

اني هم نفس المشكله شنو الحل يمعودين

Unknown يقول...

ان لدي هاتف سامسونج جالكسي اس 3 فرايزون G4 LTE الشاحن الذي اتا معه في الكرتون يحمي جدا .. فما الحل ..

غير معرف يقول...

ايباااااه ايباااااه مع الاسف هاي الاجهزة ماصنعت للعرب لان العرب انطيهم بعران اساتذه بيهن بس مال اجيبلة اجههزة متطورة شمهمة بيهن شمفهمة بنضام الاندروبد شمهمة بل روت وصلاحيات الروت

برامج اندرويد يقول...

قمت بتجربة الطريقه وتحسنت البطاريه بشكل رهيب

شكرا لكم

غير معرف يقول...

ليش الهاتف بيسخن وبيطفي عندم يصال 100%

غير معرف يقول...

اي طريقه اللي نفعت معاكم؟

غير معرف يقول...

1966

Unknown يقول...

انا للاسف زر quick start لا يظهر لدي تضهر القائمة فقط ماذا افعل؟؟ افيدوني جزاكم الله

Unknown يقول...

جهــازي اكسيــريا زد تنصجــوني إنــي اساوي طريقة الكود ولا طريقة لكود بس على الاجهزة جالكسي ؟؟

غير معرف يقول...

اخوانى انا عندى نفس المشكلة والموبايل مشتريه من حوالى 4 شهور ..
المشكلة حدثت مع الشاحن الاصلي عندما اتصفح من الموبايل وهو فى الشاحن لا يزيد وعندما اخلع منه الشاحن ينقص حوالى 10% حسب مدة تصفحى له .. قمت بشراء شاحن قوته 1 امبير يعنى اقوي من الاصلي 7.0 امبير .. الشاحن الاصلي بقي لمدة اسبوع تمام يشحن سريع جداااا وبعد اسبوع رجعت نفس المشكلة !!!
من الأخر المشكلة ما تنحل !! حتى اذا اشتريت الشاحن الاصلي يشحن سريع وبعد فترة ترجع نفس المشكلة وللأسف هذه المشكلة الوحيدة فى اجهزة سامسونج !!
المشكلة ما تنحل والله عن تجربه ..

بلال يقول...

ما اشتغل الكود عندي

Unknown يقول...

يا جماعه انا تليفوني HUAWEI Y210
بس مطلع عيني اوي
فيه برنامج اسمه adobe air
كل شويه يقولي غير مستجيب ولو ضغط انتظار الموبيل يقف خاااالص
ولو ضغط فرض الاغلاق يخرج من اي برنامج فاتحه ويتقل الموبيل
حد عنده خلفيه او معلومه يفيدني بيها
وشكرا لحضراتكم

Unknown يقول...

نفس مشكلة صحلت معي بس ما عرفت ليش

Unknown يقول...

نفس مشكلة صحلت معي بس ما عرفت ليش

Unknown يقول...

المشكله دي عندي بس خلها غير واير.. يضبط معك لمده محدوده فقط يومين ثلاثه وترجع نفس المشكله. عنجد جننني

zexsz يقول...

حسبي الله ونعم الوكيل

halim يقول...

الحل بسيط جدا ياجماعه من غير ما تغير اي حاجه وعن تجربه شخصيه

Zain يقول...

حل مشكلة سوكت كابل الشحن المهزوز او الغير ثابت (ناعم) بطريقة بسيطة جدا
https://youtu.be/H2XRN1f4ZRs

إرسال تعليق